Isnin, 13 Jun 2011

Sahabat

Agak lama aku tak tulis dalam blog ni . Saja aku mencari corak yang lebih menarik lagi untuk dipaparkan dalam blog ini . Entry kali ini bercorakkan sahabat . maaf lah jika ada typing error (^^,)

Dalam dunia ini kita tidak punya sesiapa…..
Kecuali diri sendiri tetapi dalam kita bersendirian , kita beruntung kerana mempunyai seorang sahabat yang memahami kita .
Sebagaimana kita mengharapkan keiklasan dan kejujuran Seorang sahabat, begitulah juga dia .

Tetapi kita sering terlupa akan hal itu . Cuma mengambil kira tentang harapan dan perasaan kita .Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya .Kita tidak memberi dia peluang untuk menerangkan keadaannya .Bagi kita , itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri .

Kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti kerana kita juga ada janji yang tidak ditepati .

Kita beri beribu alasan memaksa dia terima alasan kita . Waktu itu , terfikirkah kita perasaannya..? Seperti kita , dia juga tahu rasa kecewa.. tetapi kita sering terlupa . Untungnya mempunyai seorang sahabat yang sentiasa memahami . Yang selalu berada di sisi pada waktu kita memerlukannya . Dia mendengar luahan perasaan kita , segala rasa kecewa dan ketakutan .

Harapan dan impian juga kita luahkan . Dia memberi jalan sebagai laluan penyelesaian masalah . Selalunya kita terlalu asyik menceritakan tentang diri kita hingga kadang-kadang kita terlupa sahabat kita juga ada cerita yang ingin dikongsi bersama kita .

Pernahkah kita memberi dia peluang untuk menceritakan tentang rasa bimbangnya , rasa takutnya ? Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita . Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya ? Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya sepertimana dia meniup semangat setiap kali kita rasa kecewa dan menyerah kalah ? Dapatkah kita yakinkan dia yg kita boleh dipercayai , kita boleh dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah , agar tidak rebah ? Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia bersandar harapan ?

Sesekali jadilah sahabat yg mendengar dari yang hanya bercerita…..Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan sahabatKerana dia juga seorang manusiaDia juga ada rasa takut , ada rasa bimbang , sedih dan kecewa .

Dia juga ada kelemahan dan memerlukan seorang sahabat…..

Sebagai kekuatan…..Jadilah kita sahabatnya itu .Kita selalu melihat dia ketawa , tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangkakan . Di sebalik senyumannya mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan…..Di sebalik kesenangannya mungkin tersimpan seribu kekalutan…..Kita tidak tahu .

Tetapi….. jika kita cuba jadi sahabat sepertinya , mungkin kita akan tahu…..

Kalau itu keputusannya , aku hanya mampu berdiam dan terima


HARGAILAH SEBUAH PERSAHABATAN KERANA DI SEBALIKNYA TERSIMPUL SEGALA-GALANYA…..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan