Isnin, 17 Jun 2013

Tak Ada Cita Cita Ke ?

Salam Sejahtera buat semua, 

Update kedua untuk tahun 2013 ialah pada bulan Jun. Maaf lama tak update. Mungkin Bosan dengan Blog ? Mungkin tiada masa ? Atau mungkin dah malas, tak berminat atau sebaliknya. Entah lah. Sepanjang Mac hingga awal Mei yang lalu, aku sibuk dengan pembikinan filem Pilot Cafe arahan abang Osman Ali. Mungkin masa memang tak ada langsung untuk menatap monitor komputer ini. Tak ada masa untuk menaip. 

Melangkah ke Jun, aku memulakan tugas seperti biasa, ke pejabat apabila jarum pendek mencucuk ke nombor 10 dan jarum panjang mencucuk ke nombor 6. Sememangnya sunyi, sepi, tanpa sebarang kerja. Mudah bosan. Benar aku katakan, kadangkala aku rasa bosan dengan kerja yang aku lakukan sekarang. Tiap tiap hari ke pejabat tanpa sebarang kerja, pinggang pun sakit duduk saja. Ada juga belek belek laman sesawang cari kerja. Mana yang berkenan klik apply. Kalau apply 15 tak mungkin 1 pun tak tersenarai kan. 

Hari demi hari, ada masa gelak tawa dengan teman rapat. Bila tiba di rumah, episod lain pula. Hidup rasa kosong. Tak tahu mana arah tuju. Ikut je....Kalau berhenti di situ maka berhenti la. Kalau masih jalan, jalan lah selagi mampu. 

Sehinggalah Hari ini, 17 Jun 2013 Isnin. Aku ke pejabat seperti biasa. Tidak seperti hari lain, tidak pernah dipanggil Bos dalam jam sebegini. Aku melangkah masuk ke Bilik Bos. Bos mula berbicara..


Bos : So i want to ask you something. So far are you happy with your Job ? 

Aku : Happy ? I am happy sometimes... Why ? 

Bos : Look, Can you tell me what is your ambitious ? What you want to be ? I mean yeah now you are     Assistant. Do you wanna be a Producer ? Or you wanna go to the Government or somewhere..

Aku : Aku terdiam sejenak. Lidah kelu tak terkata. Kemudian dia sambung berbicara

Bos : See. I know you very well. You doing your job so well. Your know where your mind go, after this what, after that what. You responsible. But I want you to think and tell me what is your ambition ? You still young, you can work. I want you to be a Production Manager but not now because I know you're not ready yet. But i know that you can work. 

Aku : Yeah I know...

Bos : So you think first and then tell me. Okay ? 

Aku : Okay. Thanks Boss 

Lalu aku melangkah keluar dari bilik dia dengan membawa Fail untuk Next projek. Dalam kepala aku berfikir. Aku ni tak ada cita cita ke ? Kenapa masa dia tanya aku tadi aku terdiam ? ...dan aku teringat pada minggu minggu yang lalu aku hanya klik klik apply pada job job yang aku berkenan. Adakah itu satu cita cita ? Nampak kawan kerja environment best sikit, kita pun teringin nak kerja macam mereka. Itu satu cita cita ke ? See. Aku sendiri tak faham. 

Aku terus melangkah keluar dari pejabat, tenangkan fikiran. Memikir apa yang aku perlukan sebenarnya dalam hidup ini ? Apa cita cita aku ? Sekarang 23 Tahun, kalau dah 30 - 40 Tahun nanti adakah aku masih macam ni ? Tak ada cita cita ke ?  


Tiada ulasan:

Catat Ulasan